Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Little Princess

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Annur Humaira

Lilypie Angel and Memorial tickers

Arwah Akak

Lilypie Angel and Memorial tickers

**Click Here**

Tuesday, January 3, 2012

..:: Mentaliti Orang Melayu::..

Salam semua...



Sedey sgt aku ngan org kita ni...sebagai Melayu Muslim aku rasa cam sedey gegiler...semalam ade jiran dekat umah parents aku meninggal..stroke agaknya..umur pun da 80-an..abah aku g melawat jenazah smpai kul 1 pagi kot...balik je umah... kami ade berchit chat sket...



Aku : lambatnye abah balik...jenazah simpan malam ni ke?

Abah : tak lah, abah tolong diorg masukkan duit RM5 dalam  
           sampul  td..ade la lebih kurang 200 ampul..
 
Aku : ai dah seribu tu...duit raya ke?? x kan org meninggal diorg 
          kena bg duit raya lak????


Abah : ermm, tu la pasal, duit upah utk org solat jenazah sok pg 
          katanya...solat pun kena upah skrg ni...nak mati kalo xde                 duit x yah mati ler...camtu la org skrg ni..sume jdik bisnes...
          fardu kifayah tu...


aku : laaaa ( abis kalo org miskin x leh mati ler kot if xde duet...) - 
         monolog dalam hati



Pastu, abah aku pun cuci muka badan dan tido...pelik sgt skrg ni, nak mati pun dah siap berpakej2 lagi..

Pakej A, complete sume ngan jemaah solat bagai..RM                                     3k++...contoh k, 

Pakej B, mandi, kapan, ngan van RM 2k++...

Pakej C -  xde duit sila jgn mati..nak mati g mati jejauh k..huhu

Haha cam  kenduri kawen lak aku tgk...bg aku la kan, ni kan fardu kifayah, wat pe la kita nak jdkan benda ni satu bisness..abis if org tu mati xde duet..kata la sebatang kara...camne tu??? kira jiran tetangga wat x tau la jenazah dia or tolong uruskan tp x ikhlas...


Zaman mak mak aku kawen dulu, org tahlil mase kenduri nikah x payah pun nak bg ape2...just jamu makan...dpt pahala gak..tp skrg dah jd cam wajib kena bg goodie bag sorang satu utk tahlil..if xde, mula la org bercakap blakang, or ade je sorang dua dlm group tahlil tu panjang kan leher tgk2 kot2 tuan umah lupa nak bg...hahah...klako tol..tahlil bukan utk dpt pahala, tp utk dptkan goodie bag...goodie bag lak kena ade mcm2 benda...satu goodie bag pun modal dah RM 5 keatas..ermmm sian org miskin nak kawen...dah sume umah amalkan, jd cam budaya la lelama..

Dulu jiran tetangga, org kampung solat jenazah utk khidmat kali terakhir utk jenazah..kan fardu kifayah..xde ape2 balasan..tp skrg sape solat jenazah..kang ade si polan yg masukkan smpul duet dlm poket memasing..so jgn pakai tshirt pagoda mase solat jenazah,,kang xde tmpat nak masukkan sampul...kena pakai baju berpoket...hahaha zaman skrg ni..dah jd cam budaya dikalangan org melayu Muslim ni...cam org cina la kan...upah utk nangeskan si mati...


heran tol aku ngan mentaliti org aku ni...sedey pun ade...zaman skrg zaman duet...nnti kedepan nnti maybe mak bapak ajar anak2..sape solat penuh 5 waktu dapat sampul 5 hengget...haru biru tuuu...ape nak jadi ngan Melayu Muslim kita ni???? 

p/s - pikir2 kan lah dan selamat beramal...jom kempen simpan duet siap2 sebelum mati oke... 

hurm dunia dah akhir zaman..sume benda tonggang tebalik...

tamat...








4 comments:

Relevan said...

Al Fatihah ..

ainraus said...

melayu. islam.
semoga kita semua di bawah lindunganNya

Eric said...

kalau ikut adat dah terbalik, kalau dalam islam yang melawat tu yang bagi duit baru la tak membebankan saudara jenazah. dahla tengah sedih kena bagi duit lak kat orang. perlu ikut contoh di masjidil haram.

SufatihaNur said...

relevan - amin...

ainraus - amin moga melayu islam sentiasa diberkati...

eric - yes i agree wit u..cuma org melayu skrg dah jd tunggang terbalik...bab ni ust kazim pun dah penah tgur..tp still camtu...

try

click tau