Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Little Princess

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Annur Humaira

Lilypie Angel and Memorial tickers

Arwah Akak

Lilypie Angel and Memorial tickers

**Click Here**

Sunday, October 2, 2011

..:: Blue Mosque Turkey ::..

Assalamualaikum...

Akhirnya berkat kebosanan yang melanda .....xde pe nak update pun cuma nak bgtau korang pasal satu kisah sejarah...gile lama aku x jenguk umah ni..


 Ni La Blue Mosque tu..cantik kan..biru jek



            Blue Mosque atau Masjid Sultan Ahmed kat Istanbul Turki tu asalnya adalah sebuah gereja yang didirikan untuk orang2 Kristian tetapi telah ditukar kepada masjid dan kini ia adalah sebuah museum sahaja..xleh nak solat dalam tu tp yang kat luar boleh..if korang masuk kat dalam tu dan tgk arkitektur dalaman pun da leh agak dah coz tgk betul2 ( belek2 sket) kat atas kubah tu still ade lagi ukiran Virgin Marry dengan Jesus ( Mariam dan Nabi Isa A.S ) tapi dah dicover dengan cat2 lain..


 ni pemandangan masjid waktu malam...tersangat indah

 ni dalam dia yang dikatakan ade ukiran virgin mary, aku x nmpak ape pun...



ni satu lagi tiang dalam dia...


Ni sumber yang aku dapat dari sini..

       Masjid ini dibangun oleh Sultan Ahmed I pada tahun 1609 dan siap pada 1612.
Sultan Ahmed I membangun Masjid Biru untuk menandingi bangunan Hagia Sopia buatan kaisar Bizantium yaitu Constantin I. Hagia Sopia berada satu blok dari Masjid Biru. Hagia Sopia dulunya adalah Gereja Bizantium sebelum jatuh ke daulah Turki Ottoman pada tahun 1453 M .Kembali ke Masjid Biru yang elok nan rupawan ini, memiliki 6 menara, diameter kubah 23,5 meter dengan tinggi kubah 43 meter,  dan kolom beton berdiameter 5 meter. Masjid ini adalah satu dari dua buah masjid di Turki yang mempunyai enam menara, yang satu lagi berada di Adana.


      Apepun sejarah dia, yang penting walaupun da byk kali berlaku gegaran kat Istanbul sebelum ni tapi xde satu pun keretakkan pada masjid biru ni..HEBAT kan...orang kata mase bina ni diorang guna kuning telur yang ori,.wallahualam..

   
       ok la, setakat ni je yang aku tau pasal Blue Mosque ni...jumpa lagi nnti di Fethiye....

1 comment:

Cik SHiNJU said...

Cantik template baru...
Tingin nak gi melawat Blue Mosque ni..

try

click tau