**Click Here**

Annur Humaira Bt Mohd Rafauzi

My Baby Growing

 BabyFetus Ticker

Our Anniversary

Sunday, November 27, 2011

..:: Cina Buta ::..

Salam Maal Hijrah again...

Ade sesape yang tau x sejarah sebenar perkahwinan Cina Buta...td mase tgh dgr cd ceramah ustaz Azhar Idrus ade la ustaz sentuh sket pasal sejarah perkahwinan cina buta...ni menurut ustz azhar idrus..

Perkahwinan ini terjadi di Sumatera ( Acheh ) pada kurun ke-19 Hijrah..dimana raja telah mentalak permaisuri beliau dengan talak 3..pada masa tu agama Islam dah pun berkembang kat Sumatera...Jadi raja ni pun menyesal dan nak kembali permaisuri dia...pada masa yang sama raja ni pun dptkan seorang mualaf cina yang buta dan mengarahkan mualaf tu untuk berkahwin dgn permaisuri beliau, menjima' dan seterusnya menceraikan permaisuri itu utk tujuan raja dpt mengambil kembali permaisuri itu sebagai isteri sah beliau...

Kisah kat atas ni yang ustaz Azhar share kan dlm ceramah beliau...boeh cr dlm youtube...sbb tu la smpai skrg istilah cina buta dipakai dalam mane2 kitab bahasa melayu merujuk kepada org yang sanggup mengahwini seseorang wanita yg telah ditalakkan oleh suaminya dengan talak 3, dan akan diceraikan selepas menjima' wanita tersebut...mcm pakatan la ni..kira dpt upah la...

ade sesape ade info lain x? leh la kita share kat sini...sharing is caringkan....so dlm bab agama ni if kita share info yang kita ade gak dianggap jihad penulisankan?? hehe agak2 ler noorfa oii...





1 comment:

try

click tau