Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Little Princess

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Annur Humaira

Lilypie Angel and Memorial tickers

Arwah Akak

Lilypie Angel and Memorial tickers

**Click Here**

Friday, September 19, 2014

..:: Penerimaan Berniqab ::...

Assalamualaikum Warahmatullahiwabarakatuh....

Tabarakallah.....

Dalam entry yang lepas, aku ade update "Kenapa Aku Berniqab Secara Drastik" kat SINI....


So dalam entry ari ni aku nak kongsikan dekat page yang sesape sudi nak baca silakan...mungkin jadi pengajaran atau sebaliknya...InsyaAllah moga Allah dorongkan perasaan indah ini buat semua muslimah di luar sana, amiinn....penerimaan orang2 sekeliling aku terutamanya family aku dan family mertua aku selepas aku berniqab....

Ape yang aku nak ucapkan adalah syukur ALHAMDULILLAH....first aku mengenakan niqab mase syawal aritu dekat rumah parents aku di Sungai Petani, mak...abah dan suami aku memang nampak hepi sesangat....hari yg sama akak ipar aku pun try pakai juga sbb aku nak cr geng yg berniqab kununnya...(mula2 mcm tak konfiden sesangat...)

Ni pic mase Idulfitri 2014 kat umah mak sedara aku..
(yg berniqab kaler kelabu dokong anak tu la akak ipar aku)
Sedih arwah akak aku xde...:( 

Setiap kali beraya umah sedara mara belah Kedah mmg diorg terkejut giler2....muka cuak je masing2...hehe tapi alhamdulillah diorg gembira dgn perubahan ini...cuma ade yg sinis bila kata "Ai takkan kak Teha dah tobat kot"...ahaksss....aku gelakkan aje sbb aku paham diorg still pandang keburukan aku zaman dulu...xpe la moga Allah bukakan hati mereka....ade juga yang suka dan minta supaya diri diorg pun akan berubah...Alhamdulillah moga Allah permudahkan jalan....jiran2 mcm biase la...ade yang menyindir...ade yang suke...ade yg pggl ninja lagi...mula2 hati mmg sedih...tp lama2 mcam....Arghhh lantak lah...huhu



Abis part family kat Kedah...lepas raya tu aku balik Kuala Pilah pulak...umah mertua....first tu mmg semua cam "Omaigod what happened to my sis in law" ( camtu kot gamaknya dalam hati masing2...) tapi kejutan tu akhirnya diterima baik oleh semua pihak cuma anak2 saudara yg tecit2 tu je mcm pelik tgk aku...siap tanya lagi "Nape Maklong tutup muka"...maklong sakit ekh??? hahahaha cumel giler korang2 ni....

budak2 ni ler...hihi

Mak mertua aku? macam mak aku juga....cuma ade satu pagi tu aku n mak mertua aku tgh sarapan berdua smbil tgk rancangan "Al Quran Menjawab"...mase tu Ustaz Hassan Din...topik ade sentuh bab berniqab....cuma jawapan yang Ustaz Hassan Din bagi tu agak kurang sesuai bagi org yang masih naive lagi pasal berniqab ni...sbb Ustaz ade kata yang ianya akan menyusahkan para Niqabis utk makan contohnya makanan tersuap dalam hidung la, tp terpulang pada individu...so dalam Islam tak memberatkan dan tiada dalil dalam Al Quran yang memerintahkan pakai Niqab ...mase yang sama Ustaz Hassan Din tak terangkan pasal pendapat Ijmak Ulama terutamanya yang mengatakan hukumnya Sunnah dan ade yang mengatakan Wajib...takpe lah bersangka baik je la.....Ustaz jawab ikut Al Quran je bukan Al Sunnah dan Kias Ulama..selari ngan tajuk rancangankan...huhu

Lepas je rancangan tu, mak mertua aku cakap...kalau pakai niqab menyusahkan baik tak yah pakai...( nampak tak kat situ pandangan org tua camane bila dgr Ustaz kata camtu ) sbb mak mertua aku kurang tau tentang pendapat  Ulama berkenaan Niqab ni terutamanya bagi mazhab Syafie....jadi dia akan pgg kepada ape yg Ustaz tu cakap la..sbb aku malas nak selisih pendapat dgn mak mertua aku, aku pun just cakap la " takpe InsyaAllah sy tak rasa menyusahkan pun"....lepas tu mak mertua aku dah x  cakap ape lg sbb aku still pakai Niqab...Lillahi Taala....

Yang paling aku syukur sesangat....takde family belah suami yang lelaki hulurkan tangan utk salam....hikmahkan....Allah pelihara kita...sebab tu aku yakin....bila kita pelihara aurat kita selari dgn kehendak Syara'...Nescaya Allah akan menjaga kita sentiasa...MasyaAllah...Indah rupanya bila kita mendekatkan diri dengan Allah....Allahurobbi.....Oklah nak wat Hi-tea plak....Baaaiiii...

Wasalam semua...Muuuaaahhhhh syg korang muslimah2 sejati...Aminnn...

Tengah belek HP baru...Ahaksss..











No comments:

try

click tau