Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Little Princess

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Annur Humaira

Lilypie Angel and Memorial tickers

Arwah Akak

Lilypie Angel and Memorial tickers

**Click Here**

Wednesday, August 13, 2014

.. Kenapa Aku BerNiqab Secara Drastik...

Assalamualaikum dan Tusbihu 'alal khair ( good night ) .....

Lama betul saya dah tak update ape2 cerita dlm blog ni...selain dari idea yg dtg mencurah2 tapi jari jemari i macam segan2 je nak menulis....

Sejak aku dah ber''HIJRAH'' dari segi penampilan...ramai pulak kawan2 yang inbox FB aku dan wassap nak tahu KENAPA???? Ape yang merubah aku....siapakah yang merubah aku...dan bla bla bla....ade yang menyokong terutamanya mak abah aku...dan ade juga yang mencebik...yang paling aku sedih bila ade yang sound aku "nak tengok bape lama ko leh tahan berpurdah/niqab ni hahahaha'' gelak jahat okeh....

Terasa hati??? of course la kan sbb aku ni manusia biasa yang tak perfect..ade hati dan perasaan...ok stop emo emo...kat bawah ni aku akan terangkan sebab2nya...cuma aku nak orang tahu nilai sekeping kain kecil ini adalah besar andai niat kita LILLAHITA'ALA....

Soalan 1 - Kau dah fully berniqab ke? or saje2 ikut trend?

Ye saya dah fully berniqab dan dalam penilaian saya 'fully' itu tidak mewajibkan saya utk berniqab sepanjang masa, tapi sy akan tanggalkan niqab andai ade keadaan yang memaksa saya mematuhi peraturan seperti bekerja atau melancong ke negara2 yang bkn Islamik ( untuk elakkan masalah yang berbangkit )..if ade yang pikir saya sekadar ikut trend...jangan salah paham...saya ade sebab kenapa sy berniqab dan niat sy cuma satu..iaitu Allah....biarlah Allah yang menilai hati sy....tak sy nafikan, mungkin disebabkan saya bukan lah berasal dari background Islamic sangat..saya seorang yang biasa2 je...ilmu saya terlalu sedikit dan saya masih lagi memperbaiki dan menambah pengetahuan saya...malah saya adelah wanita yang terlalu banyak dosa di masa lalu...tapi itu bukan halangan utk sy laksanakan sunnah para isteri Nabi ini....

Kenapa saya berpendapat seperti diatas...or maybe setengah org akan cakap on off ni akan mencacatkan istiqomah...mungkin ade benarnya...mungkin tidak..biarlah Allah yang menilai...saya memegang kepada berniqab kerana mengikut sunnah...(pemakaian para isteri dan anak2 Nabi Jujungan kita Nabi Muhammad S.A.W...dan sesetengah individu mengamalkan dengan berpegang kepada pendapat ianya wajib..terpulang kepada individu...

Bab hukum purdah ni bolehlah ke blog saudari Puteri, ade serba sedikit info tentang hukum nya 
Klik SINI....(credit to Saudari, moga Ilmu dapat dimanfaafaatkan bersama )...

Soalan 2 - Apa yang mendorong awak untuk berniqab ?

Soalan ni mmg agak menyentuh hati saya sedikit..saya akui saya seorang yang lalai dengan perintah Allah sebelum ini..mmg saya menjaga solat lima waktu....berhijab..tapi hati sy masih cintakan dunia melebihi segalanya...sy kejar barang2 berjenama....berhijab ikut fesyen tanpa hiraukan sempurnakah aurat saya ditutup.....kurang menjaga batas pergaulan dengan rakan2 sekerja lelaki..Allahuakbar...jahatnya saya...akhlak saya mmg buruk....Allahurobbi....terima kasih Allah kerana telah menjentik hati ini dgn kasih sayangMu....

Segalanya bermula saat saya kehilangan arwah akak saya..sedihnya bukan kepalang...marah saya dgn diri sendiri kerana tak pernah menghargai beliau...Ya Allah kau cucurilah rahmatmu keatas arwah kakakku...Aminnn...segala benda yang pernah sy kejar menjadi tidak berharga, handbag COACH..GUESS..CHANEL menjadi hilang nilainya dihati saya...ssh nak mengikhlaskan diri yang Allah dan menjemput arwah pulang...bila saya terbaca di FB tentang ''SEGALA YANG TIDAK BERHARGA DIKUBUR ADALAH TIDAK BERHARGA DIDUNIA''...terfikir sejenak...segala yang saya kejar didunia tak akan saya bawa kedalam kubur...arwah pergi tinggalkan semuanya...anak2 nya...rumah...harta benda dan segalanya...sayunya hati dan segala kealpaan saya terhadap Islam datang bertubi2...menyesal sungguh saya dgn keadaan diri saya yang hina...saya angkuh dgn Allah sedangkan saya hidup dgn nikmat dariNya....

Allah Allah Allah...perlahan2 saya buka kembali Quran yang dah lama tak disentuh...merangkak2 saya membaca semula....bodohnya diri ini...saya mula menjaga aurat saya, solat saya, pergaulan saya takut2 Malaikat Maut sedang memerhatikan saya..perlahan2 sya mendekatkan diri dgn ilmu2 Allah....mula mencari2 diri sendiri...kemudian timbul dalam hati untuk mengamalkan sunnah2 Nabi kita....slow2 saya minta suami berjubah...solat berjemaah....memakai wangi wangian....saya suka tengok...saya juga amalkan cara2 Nabi Muhammad dalam kehidupan saya...alhamdulillah hati makin tenang....saya lupakan terus segala benda2 dunia yang pernah sy kejar satu waktu dulu......saya mula cari2 jubah-jubah muslimah utk dibeli..saya sedekahkan baju2 yang agak ketat kepada anak saudara saya yang kurus (bila dia pakai jadi tutup aurat sempurna sbb beliau kurus huhuhu)...

Masuk Ramadhan 2014...saya lebih menghargai bulan yang mulia itu...cuba beramal setakat yang saya mampu...kumpul ilmu sedikit-sedikit.....ramadhan yang lalu berlalu tanpa ade terkesan dihati saya sedikit pun...ruginya jadi diri ini....saya tekad utk tidak mensia2kan Ramadhan ini....mungkin ini Ramadhan terakhirku....lama2 saya menyimpan tekad utk berniqab....saya minta izin suami...mulanya suami agak berat utk membenarkan kerana takut saya tidak beriistiqomah...Akhirnya suami saya kata..andai Allah mengkehendaki sesuatu, InsyaAllah perkara itu akan berlaku...niat itu saya simpankan aja...mungkin benar kata suami....saya serahkan pada Allah urusan dan niat saya itu....mungkin saya akan berniqab selepas balik dari UMrah...(tarikh x tentu lagi pun...baru niat je nak Umrah )

Sampai nak dekat raya Aidilfitri...dekat Tesco Sungai Petani Selatan.....saya jalan2 cari jubah utk baju raya, saya dah tekad nak ubah cara berpakaian dan jubah adalah pilihan terbaik...saya suka jubah hitam..tapi suami suka saya ade koleksi jubah pelbagai warna....dalam pusing2 cari jubah abah ngan suami...tgh je suami ngan abah try2 jubah lelaki..saya terpandang satu kain kecil (niqab) tergantung kat tepi...saya just tengok je la...smpai masa suami nak bayar...saya trs smbar satu half niqab hitam dan pas kat suami...dia pun amik bayar....smpai umah sy just try2 je...bila suami..mak...abah sume mcm bg galakan...sy tekad nak kenakan niqab bermula pada 1 Syawal 2014....biarlah ape pun org nak kata..sy janji akan tahan telinga...Alhmadulillah saya berjaya juga dengan imej baru...moga2 saya trs istiqomah..Doakan saya....

Kebaikan yang saya dapat bila saya mengenakan niqab ni..Allahurobbi..besar rahmatnya...rasa terlindung dan selamat..perasaannya Subhanallah.....bila dulu saya berhijab tapi pakaian mungkin tak seberapa sempurna dalam syariat...bila berniqab ini..saya dah mula menjaga bab aurat saya..dgn ipar duai...ajnabi...saya mula pakai sarung lengan bila lengan baju besar...stokin..dan bila nak solat ditempat yang ade org ramai..kadang2 sy tak perlukan telekung sbb pakaian saya dah cukup menutup...besar rahmatnya..Alhamdulillah...satu lagi, dulu bab bersalaman dengan bkn mahram seperti ipar duai dan saudara lelaki sebelah suami, dulu ssh nak elakkan sbb org hulurkan tgn...saya tahu itu haram tp utk jaga hati pakcik2 tu,  sy ttp hulurkan tgn...tp kini aalhamdulillah....lepas je berniqab..automatik saudara lelaki suami takde dah yang hulur tangan nak bersalam..selamat....beza perasaan bila Allah dah pelihara kita....

Next entry saya akan ceritakan penerimaan orang sekeliling...keluarga mertua dan kawan2 saya plak...InshaAllah....dugaan berniqab ini besar..tapi benar kata suami..andai Allah menghendaki sesuatu perkara...kita akan secara automatik akan kuat dengan segala dugaan....ade yang menyokong dan ade yang mencemuh..tahankan aja setakat ni..moga Allah kurniakan ketabahan dalam istiqomah ini...

P/s - saya sedang dalam usaha utk remove gambar2 lama saya baik didalam blog atau pun lama sosial lain..andai ternampak lagi..jgn salah sangka....saya mohon anda2 semua berhusnudzon dgn saya...Jazakallah khair....Wasalam....




4 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah kak, semua ini dengan izin Allah SWT..kita memang xsempurna selagi mendengar sekeliling kita mengata andai penghijrahan ini memberi segala nikmat dan erti bwt kak, lebih baik akak teruskan..bukan akak sorg..mungkin lepas ni ramai lagi ikut nawaitu sama macam akak..yaya pun sama juga, andai 1 hari nawaitu itu sampai pada masa nya InsyaAllah..yaya tumpang gembira bwt akak..jangan sedih yaya ade, masturat yg lain pun ade dan Allah SWT ade..insyaAllah ketenangan abadi bwt kita disana nanti..amiin

Anonymous said...

Alhamdulillah kak, semua ini dengan izin Allah SWT..kita memang xsempurna selagi mendengar sekeliling kita mengata andai penghijrahan ini memberi segala nikmat dan erti bwt kak, lebih baik akak teruskan..bukan akak sorg..mungkin lepas ni ramai lagi ikut nawaitu sama macam akak..yaya pun sama juga, andai 1 hari nawaitu itu sampai pada masa nya InsyaAllah..yaya tumpang gembira bwt akak..jangan sedih yaya ade, masturat yg lain pun ade dan Allah SWT ade..insyaAllah ketenangan abadi bwt kita disana nanti..amiin

Anonymous said...

Alhamdulillah kak, semua ini dengan izin Allah SWT..kita memang xsempurna selagi mendengar sekeliling kita mengata andai penghijrahan ini memberi segala nikmat dan erti bwt kak, lebih baik akak teruskan..bukan akak sorg..mungkin lepas ni ramai lagi ikut nawaitu sama macam akak..yaya pun sama juga, andai 1 hari nawaitu itu sampai pada masa nya InsyaAllah..yaya tumpang gembira bwt akak..jangan sedih yaya ade, masturat yg lain pun ade dan Allah SWT ade..insyaAllah ketenangan abadi bwt kita disana nanti..amiin

me...;)... said...

alhamdullillah....teruskan usaha ang...jgn pedulikan aper yang orang lain ckp...bukan diarang yang lalui kehidupan ang...tp diri ang...ang sendiri yang rasa n lalui...semoga ALLAH memberkati penghijrahan ang untuk memperbaiki kehidupan ang...insyaALLAH...i'm hapie for u sis...:)....mwahhh...

try

click tau